Selektivní podpora distribuce pomohla Šarlatánovi do světa

České filmy získávají selektivní podporu distribuce programu Kreativní kultura MEDIA jen vzácně. Životopisnému dramatu Šarlatán scenáristy Marka Epsteina a režisérky Agnieszky Holland se to podařilo.
Sales agent Films Boutique sídlící v Berlíně práva na mezinárodní sales zakoupil už ve fázi psaní scénáře a vývoje a o podporu zažádal ve výzvě z 16. června 2020. Selektivní podpora distribuce umožňuje uvádět v kinech filmy, jejichž distribuce by byla bez veřejné podpory obtížná. Žádost může předložit evropský sales agent koordinující seskupení alespoň sedmi distributorů z různých zemí spadajících pod program MEDIA a musí zároveň jít o film, na jehož výrobě se významnou měrou podílely společnosti a profesionálové ze států EU.
Films Boutique si zakládá na tom, že si tituly do svého portfolia vybírá velmi pečlivě; většinou jde o deset až patnáct snímků ročně. Společnost vnímá filmy jako umělecká díla, soustředí se na limitovaný počet vysokoprofilových a inovativních titulů autorů z celého světa a snaží se s producenty i distributory spolupracovat na dlouhodobé bázi.
Šarlatán, natočený v česko-irsko-polsko-slovenské koprodukci, se inspiruje skutečným životním příběhem léčitele Jana Mikoláška (1889-1973). Přestože Mikolášek neměl lékařské vzdělání, disponoval výjimečným darem, který mu umožňoval diagnostikovat neduhy lidí pouhým pohledem na vzorek jejich moči. Byl kontroverzní osobností: jeho pečlivě vedené záznamy dokladují, že pomohl milionům pacientů, kterým předepisoval celé vagony léčivých bylin měsíčně, ale zároveň vedle obyčejných lidí pečoval i o prominenty nacistického a komunistického režimu a zjevně doufal, že z pletek s totalitní mocí vyjde neposkvrněný.
Podle Films Boutique je Šarlatán pro mezinárodní publikum velmi atraktivní díky ojedinělé kombinaci aspektů. Jde zejména o téma alternativní medicíny a bylinkářství zasazené do dramatického historického kontextu střední Evropy zahrnujícího obě světové války a tvrdý stalinistický režim diktovaný Sovětským svazem. Univerzálně srozumitelný a napínavý je pak příběh muže donuceného skrývat své vlastnosti a hodnoty ve společnosti, která je odsuzuje: Mikolášek byl katolík, gay a úspěšný podnikatel, což z něj v československých 50. letech dělalo několikanásobnou personu non grata. Do třetice Films Boutique zdůrazňuje silnou celosvětovou reputaci Agnieszky Holland, posílenou zejména její účastí na seriálu Domek z karet z produkce Netflixu nebo úspěchem jejího předchozího celovečerního snímku Pan Jones v řadě klíčových teritorií. Atraktivitu Šarlatána dále zvýšily kampaně související s nominací Agnieszky Holland na cenu Evropské akademie za režii a s postupem snímku do oscarového shortlistu.
Cestu Šarlatána k divákům napříč teritorii pochopitelně zkomplikovala covidová pandemie. Přestože konkrétní benefity podpory jsou v nejrůznějších zemích zpožděné, zařazení do programu MEDIA Šarlatánovi pomáhá už delší dobu. Kromě prodeje do konkrétních teritorií podpora snímek podle Films Boutique výrazně zviditelnila u distributorů a hrála roli při marketingu v trailerech nebo na vizuálech, což bylo v dnešní době, která je pro distribuční sektor tak nejistá, velmi důležité. Covid nejen že výrazně posunul distribuční termíny, ale promítl se i do zmíněných kampaní vázaných na výroční ceny: většina z nich se přesunula do online prostředí, včetně předoscarového Q&A s Agnieszkou Holland, které moderoval herec Ed Harris.
Po premiéře v Česku a na Slovensku (srpen 2020) byl Šarlatán s velkým úspěchem uveden do distribuce v Polsku (říjen 2020), Estonsku (únor 2021), následovalo Nizozemí (duben 2021), Portugalsko a Bulharsko (květen 2021) a Litva, Švédsko a Francie (červen 2021). Films Boutique dále zprostředkoval prodej do dalších zemí spadajících do MEDIA programu – Španělska, Itálie, Řecka, Slovinska a dalších zemí bývalé Jugoslávie, Maďarska, Německa, Lotyšska, Dánska či na Island. Šarlatán se skrze Films Boutique chystá i do distribuce ve Velké Británii, USA, Latinské Americe, Jižní Koreji, Izraeli, Turecku, Rusku a na Novém Zélandu.
©Vojtěch Rynda