Filmy podpořené KE MEDIA na MFF Karlovy Vary 2025

Na 59. ročníku MFF Karlovy Vary (4. – 12. 7. 2025) bude uvedeno 13 filmů podpořených programem Kreativní Evropa MEDIA ve vývoji, výrobě či distribuci.
Hlavní soutěž

Raději zešílet v divočině
(režie: Miro Remo / Česká republika, Slovenská republika 2025)
Jedinečnost filmaře Mira Rema spočívá i v originalitě otázek, které jeho filmy vznášejí. Ten nejnovější, volně rozvíjející motiv stejnojmenné knihy Aleše Palána a Jana Šibíka, provokuje dotazem, zda je možné strávit život na jednom jediném místě. Původci této umanuté volby jakoby z dávných časů jsou dvojčata František a Ondřej Klišíkovi. Jurodiví podivíni, nebo charismatičtí pábitelé? Zdá se, že nikdy nedospěli, jejich svět vykazuje optikou takzvané civilizace znaky absurdity, avšak ve své nelíčené bukolické uhrančivosti nabízí možnost vydestilovat pramen inspirace pro nás všechny, někdy znavené konformním přimknutím se k řádu.
Návštěvník
(Svečias / režie: Vytautas Katkus / Litva, Norsko, Švédsko 2025)
Je konec léta. Třicátník a čerstvý otec Danielius se vrací od svých nejbližších v Norsku do rodné Litvy, aby prodal byt po rodičích. Přestože potkává staré známé, kdysi pevná, nyní však již zpřetrhaná pouta se mu s nimi obnovit nedaří. Místo toho, aby před ohlušujícím osaměním utekl zpátky ke své nové rodině, rozhodne se zůstat a nechat se jím vést. Režisér a kameraman Vytautas Katkus svým celovečerním debutem nepřímo navazuje na vlastní krátkou autorskou tvorbu, v níž sofistikovaně pracuje s autentickým, jemu i jeho hrdinům dobře známým prostorem a rozvolněným pojetím času. Svět, v němž čas jako by se zastavil, umožňuje vyniknout křehkosti lidské duše i obrazům domova, který už není náš.
Proxima
Co všechna ta zeleň?
(Kako je ovde tako zeleno? / režie: Nikola Ležaić / Srbsko, Chorvatsko, Bulharsko 2025)
Třicátník Nikola se živí jako reklamní režisér, čeká s manželkou první dítě a těší se na to, až je v budoucnu vezme na výlet starou dodávkou, kterou chce přestavět na obytný vůz. Během víkendu, kdy doprovází svého otce a širší rodinu do malé vesničky v Dalmácii, kam mají být uloženy ostatky jeho babičky, se ale musí obrátit spíše do minulosti. Na první pohled se během cesty nic pozoruhodného neděje. Druhý, autobiograficky laděný snímek Nikoly Ležaiće se však nenápadně noří do rodinných vztahů, na nichž se podepsal čas i neschopnost komunikace, a je svým způsobem kontemplací nad vzpomínkami, pamětí i postjugoslávskou realitou.
Zvláštní uvedení
Karavan
(režie: Zuzana Kirchnerová / Česká republika, Slovenská republika, Itálie 2025)
Osobnost pětačtyřicetileté Ester je plně pohlcena péčí o syna Davida, který trpí těžkým mentálním postižením. Výlet do Itálie za přáteli se stává vítanou příležitostí opustit ubíjející rutinu, avšak ani změna prostředí nezmění fakt, že život s Davidem není jednoduchý. Ester se impulzivně rozhodne nastartovat starý karavan, který se pro ni a syna měl stát vyděleným prázdninovým domovem, a promění jej v nástroj svobody. Cesta slunnou Itálií se stane pro dvojici léčivou. Ester v sobě, byť možná jen na okamžik, objeví znovu člověka, který má právo lásku nejen dávat, ale i dostávat. Intimní road movie, která po více než třiceti letech vrátila český celovečerní film na plátna prestižního festivalu v Cannes, se s něhou i neúprosnou otevřeností dotýká témat tělesnosti i duše, svobody i odevzdanosti, naděje i bezmoci.
Další podpořené evropské filmy budou uvedeny ve festivalové sekci HORIZONTY.
Jejich seznam zde zveřejníme již brzy.