G-BOOK 3 – Audience engagement activities for the social and emotional education of EU teens through gender-positive literature and digital technology
Projekt navazuje na předchozí úspěšné iniciativy a rozšiřuje první evropskou bibliografii genderově pozitivní literatury o knihy pro čtenáře ve věku 15–18 let, s cílem podpořit rovnost pohlaví, emoční rozvoj a kreativitu dospívajících.
Prostřednictvím školních aktivit, workshopů a kampaní na sociálních sítích chce projekt zvýšit povědomí o genderových otázkách a zapojit mladé čtenáře napříč Evropou.
Je široce prokázáno, že literatura pro mládež hraje klíčovou roli při utváření genderové identity dětí a jejich emočního i duševního zdraví, což znamená, že genderové stereotypy v literatuře mohou hluboce ovlivnit představy dospívajících o tom, jaké chování a vyobrazení jsou ve společnosti považovány za genderově vhodné, a tím omezovat jejich svobodu sebevyjádření.
Na základě přetrvávajícího nízkého povědomí v současné společnosti o významu pozitivní genderové výchovy v procesu utváření identity dětí a na základě nedostatku koordinovaných a systematických iniciativ na úrovni EU k propagaci genderově pozitivní literatury pro teenagery s jejich aktivním zapojením, navazuje projekt G-BOOK 3 na velmi úspěšné výsledky předchozích projektů: G-BOOK, který vytvořil první genderově pozitivní bibliografii EU pro děti ve věku 3–10 let, a G-BOOK 2, jenž ji rozšířil na věkovou skupinu 11–14 let. Nyní se projekt zaměřuje na dosud opomíjený segment čtenářů ve věku 15–18 let, s následujícími cíli:
-
podpořit přeshraniční šíření genderově pozitivní literatury pro teenagery na úrovni EU
-
zvýšit povědomí a zapojit cílovou skupinu (15–18 let) do genderových témat prostřednictvím literatury a zároveň rozvíjet jejich sociální, emoční a kreativní dovednosti pomocí digitálních technologií a sociálních médií
Těchto cílů bude dosaženo prostřednictvím souboru cílených aktivit:
-
dokončení první EU bibliografie genderově pozitivní literatury pro věkovou skupinu 15–18 let
-
jazykové rozšíření bibliografie o finštinu, portugalštinu a češtinu
-
aktivity zaměřené na zvyšování povědomí a zapojení publika na středních školách, realizované formou dvouletého kurikulárního programu ve spolupráci s 10 školami ze zemí partnerských organizací a také prostřednictvím sociálních médií tak, aby program oslovil širší okruh evropských čtenářů (10 workshopů na středních školách na témata týkající se genderu a emocí a 10 spoluvytvářecích workshopů na středních školách zaměřených na tvorbu digitálního obsahu)
-
kampaň na zapojení publika na sociálních sítích, probíhající na mezinárodní i lokální úrovni jednotlivých partnerů
Alma Mater Studiorum – Università di Bologna (IT, vedoucí projektu), Gender Studies (CZ), Universidade de Vigo (ES), Regionalna Narodna Biblioteka Petko P. Slavejkov (BG), Mestna knjižnica Ljubljana (SI), Dublin City University (IE), Université Paris 13 (FR), Lastenkirjainstituutin kannatusyhdistys (FI), Biblioteca Lúcio Craveiro da Silva (PT), Universität zu Köln (DE), Observatori për të Drejtat e Fëmijëve (AL), Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main (DE), Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu (PL)