Aerofilms: Od provozování kin ke kultivaci společnosti
Od roku 2006, kdy začala distribuovat filmy, se aktivity společnosti Aerofilms značně rozrostly: značka nyní zastřešuje i přenosy divadelních představení do kin, kanál VOD Aerovod, vzdělávací projekt Aeroškola, diváckou porotu Scope 100 a další projekty.
„Je krásné, když se zamilujeme do nenápadného filmu, koupíme na něj práva, s námi se do něj zamilují i diváci a celé je to úspěšné i obchodně,“ říká ředitel Aerofilms Ivo Andrle.
„Jsme kinaři, vyrostli jsme v kinech,“ popisuje specifikum Aerofilms Andrle. „Začali jsme tím, že jsme provozovali jednosálová kina a dělali na vlastní pěst všechno od uklízení záchodů po programování nebo domlouvání delegací. Když myslíme na film, je to pro nás v první řadě spojené s plátnem, to si neseme ve své firemní DNA.“
Aerofilms z programu Kreativní Evropa využívá dva druhy podpory na distribuci: automatickou a selektivní. Selektivní podporu získává kolem pěti filmů ze „stáje“ Aerofilms ročně. Evropské snímky tvoří zhruba 80 procent titulů značky. Podpora ze strany Kreativní Evropy směřuje do promotion filmů. „Kampaň vyžaduje investice do čím dál zásadnějšího online prostoru, což znamená například sociální platformy a reklamní bannery, ale pořád funguje i stará dobrá venkovní reklama a samozřejmě reklama v kinech,“ říká Andrle. „To všechno stojí peníze. S podporou je proto kampaň na ten který titul daleko viditelnější.“ Část automatické podpory lze investovat i do nákupu distribučních práv, ale její drtivá většina se u Aerofilms vynakládá na to, aby se prodalo co nejvíc vstupenek a proběhlo co nejvíc shlédnutí online a kampaň se tak obrátila v příjmy.
Aerofilms se účastní i projektu Scope 100, který rovněž podporovala Kreativní Evropa. V jeho rámci publikum dostalo možnost rozhodovat o tom, který z předvybraných filmů vstoupí do distribuce, a podílet se poté na distribuční strategii. „Máme se Scope 100 velmi dobrou zkušenost,“ popisuje Andrle. „Za čtyři roky existence tím prošly stovky lidí. S mnohými z nich dodnes konzultujeme jako s diváky, nadšenci a poloodborníky. Bez Kreativní Evropy by tenhle projekt nevznikl.“
Podporu Kreativní Evropy Andrle vnímá také jako obchodní nástroj EU, který v rozhodovacím procesu distributora hraje ve prospěch evropských filmů. „Samozřejmě to může mít i negativa: někdo se může pro určitý film rozhodnout jen proto, že je pro něj podpora, bez ohledu na to, jestli s ním chce pracovat dál,“ dodává. Na vylepšování systému se podílí cechovní organizace Europa Distribution, která nezávislé evropské distribuční společnosti zastřešuje a Aerofilms jsou jejím členem.
Aerofilms mezi své nevětší úspěchy počítají třeba uvedení černé komedie Divoké historky. „Práva jsme koupili v Cannes a návštěvnost u nás pak mnohonásobně překonala naše odhady. Že ten film v našich kinech uvidí přes 70 tisíc diváků jsme si nepředstavovali ani v ‚divokých snech‘,“ vzpomíná Andrle.
„Nebo Ida, černobílý polský snímek v klasickém formátu 4:3. Zamilovali jsme se do ní, ale mysleli jsme si, že je nemožné ji úspěšně distribuovat. Uvedli jsme ji s velkým zpožděním, kdy už byla k dispozici i pirátsky, a přesto v kině ‚udělala‘ skoro 15 000 diváků, přičemž jsme počítali se třemi až pěti tisíci.“
Z domácí produkce Andrle rád vzpomíná na dokument Občan Havel nebo černobílé animované drama Alois Nebel; oba snímky překročily hranici 100 000 diváků. „Najednou se podaří mít v ruce něco, co roste samo, stane se z toho fenomén, diváci přibývají a už jen sledujete, jak to hezky funguje. Na takové tituly vzpomínáme s láskou,“ říká Andrle.
„Bez Kreativní Evropy bychom určitě neměli ty výsledky, jakých dosahujeme,“ tvrdí ředitel Aerofilms. „To, co děláme, je na pomezí byznysu a divácké kultivace. Myslíme si, že náš model přispívá k vychovávání určitých elit, k budování kreativního prostředí, k rozvíjení otevřeného myšlení, tedy k věcem, jež jsou pro budoucnost naší země nesmírně důležité.“
2019, autor textu: Vojtěch Rynda