NEWS – Media Literacy

Pro koho je výzva určena?

Podpora mezinárodních iniciativ v oblasti mediální gramotnosti/výchovy. O podporu může žádat konsorcium alespoň 3 partnerů ze 3 různých zemí účastnících se programu Kreativní Evropa.

Jaké projekty mohou být podpořeny?

Podpora je určena projektům, které se zabývají následujícími prioritami:

  • poskytnout řešení, která by občanům umožnila získat kritický přístup k médiím a rozpoznat a adekvátně reagovat na dezinformace, manipulativní techniky s informacemi a další výzvy v online mediálním prostředí
  • navazovat na příklady dobré praxe z inovativních projektů mediální výchovy (zohledňujících změny v mediálním ekosystému), rozšiřovat je do dalších jazyků a zemí a posilovat spolupráci mezi různými regiony v Evropě
  • zohledňovat roli mediální výchovy pro občanskou angažovanost a odolnost společnosti, včetně odolnosti vůči pokusům ovlivňovat svobodnou volbu občanů a účast v demokratických procesech

Jaké aktivity mohou projekty obsahovat?

  • vytváření a/nebo distribuce vícejazyčných materiálů (včetně interaktivního obsahu) pro zlepšení digitálních dovedností občanů, jejich porozumění mediálnímu prostředí a jejich odolnosti vůči dezinformacím a pokusům o manipulaci s informacemi
  • vytváření nástrojů a materiálů mediální gramotnosti pro občany, lektory, tvůrce obsahu a média pro různé věkové nebo společenské cílové skupiny
  • vývoj inovativních řešení pro mediální výchovu vhodných pro současnost a budoucnost (projekt může zahrnovat prototypy, ale neměl by být zaměřen pouze na vývoj IT)
  • vzdělávací aktivity pro občany, učitele, tvůrce obsahu, včetně sdílení příkladů dobré praxe do dalších zemí a jazyků
  • organizace akcí pro veřejnost a/nebo workshopů s cílem zvýšit povědomí o tématu a sdílet příklady dobré praxe
  • komunitní aktivity zpřístupňující výše zmíněné nástroje a materiály

Za jakých podmínek?

  • žadatelem musí být konsorcium alespoň 3 partnerů ze 3 různých zemí účastnících se programu Kreativní Evropa
  • konsorcium může zahrnovat ziskové i neziskové organizace, veřejné instituce, mezinárodní organizace, univerzity a vzdělávací instituce, mediální organizace, výzkumné a technologické instituce a společnosti

Jaká je výše finanční podpory?

  • max. 70 % uznatelných nákladů
  • max. 500 000 EUR
  • délka projektu je 2 roky (24 měsíců)

Jaká jsou kritéria hodnocení?

  • relevance projektu vzhledem k cílům výzvy
  • relevance vybraných cílových skupin a zemí (na základě analýzy potřeb v dané oblasti a zmapování už existujících iniciativ)
  • inovativní charakter projektu
  • strategie vyváženosti a inkluzivity
  • metodologie zajišťující inovaci, spolupráci, kreativitu, diverzitu, pluralismus, nestrannost a nezávislost
  • nákladová efektivita
  • složení a zkušenosti členů týmu, rozdělení rolí a rozpočtu mezi partnery, koordinace a kontrola kvality
  • strategie pro výměnu zkušeností a rozšíření aktivit a výsledků projektu
  • dopad projektu na místní, regionální, národní a/nebo evropské úrovni (i po jeho skončení)

Jak žádost podat?

Žádosti se podávají online na portále Funding & Tender Opportunities, přímo v sekci „Submission service“ u dané výzvy. Je nutné je podat do 17:00 středoevropského času v den uzávěrky.

Před podáním žádosti je nutné registrovat Vaši společnost a získat číslo PIC (Participant Identification Code). PIC vytvořená v minulém období programu (2014-2020) zůstávají v platnosti.​

Kde získám více informací?

Agentura EACEA pořádá k výzvě NEWS Media Literacy 2026 online infosession 3. prosince 2025 od 10 do 12h. Odkaz k připojení (po proběhnutí akce prezentaci ke stažení a záznam) najdete zde.