Kancelář Kreativní Evropa vydala již počtvrté Index kulturnosti

Podle aktuálního průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa hraje kultura v životech Čechů zásadní roli. Osm z deseti lidí ji považuje za důležitý prvek národní identity a podobně velká část ji spojuje s kvalitou svého života. Češi zároveň vnímají kulturu jako prostředek k reprezentaci země v zahraničí. 84 % věří, že kultura posiluje dobré jméno Česka ve světě, téměř polovina považuje evropské programy na podporu kultury za klíčové.

Podle aktuálního průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa kultura hraje v životech Čechů zásadní roli. Osm z deseti lidí ji považuje za důležitý prvek národní identity a podobně velká část ji spojuje s kvalitou svého života. Češi zároveň vnímají kulturu jako prostředek k reprezentaci země v zahraničí. 84 % věří, že kultura posiluje dobré jméno Česka ve světě, téměř polovina považuje evropské programy na podporu kultury za klíčové. 

Jak ukazuje čtvrtý ročník pravidelného průzkumu Kanceláře Kreativní Evropa, kultura zůstává pro Čechy zásadní součástí života. Více než osm z deseti lidí ji vnímá jako důležitou součást národní identity. Výsledky zároveň ukazují, že vztah ke kultuře je silný napříč generacemi, s tezí, že je kultura důležitá pro kvalitu života, se ztotožňuje 80 % Čechů.

Kultura pro Čechy dávno nekončí u hranic. Stále více lidí ji vnímá jako most, který spojuje Českou republiku s Evropou i světem. 84 % veřejnosti věří, že prezentace české kultury v zahraničí posiluje dobré jméno země. Polovina populace zároveň považuje financování české kultury z evropských fondů za důležité.

Výzkum ukázal také to, kolik lidé do kultury investují. Češi své výdaje na kulturu meziročně zvýšili. V průměru za ni nyní utratí 461 korun měsíčně, což oproti výsledkům loňska, představuje nárůst o více než sto korun.

Češi zůstávají aktivními účastníky kulturního života. Většina populace pravidelně čte, navštěvuje kina, divadla nebo muzea. Tradiční formy trávení volného času si stále udržují silnou pozici, alespoň jednou měsíčně čte 67 % populace a více než polovina lidí během roku navštíví kino nebo muzeum. Zároveň však data ukazují, že u některých typů kulturních aktivit se intenzita návštěv výrazně liší. Zhruba polovina Čechů nenavštíví koncert populární hudby nebo divadelní představení ani jedenkrát ročně.

Trend zvyšování konzumace je vidět zejména v digitálním prostředí. Zatímco tradiční televize si sice v Česku stále drží silnou pozici a sleduje ji každý den 47 % respondentů, rychle roste oblíbenost streamovacích služeb. Video platformy využívá téměř dvě třetiny Čechů alespoň jednou měsíčně a polovina alespoň jednou týdně.

 


Průzkum Index Kulturnosti proběhl v průběhu října 2025. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1023 respondentů ve věku 18-65 let. Jedná se o třetí ročník průzkumu, který mapuje vztah Čechů ke kultuře.

Tisková zpráva Index kulturnosti '
Všechny novinky