Podpora mezinárodních iniciativ v oblasti mediální gramotnosti/výchovy. O podporu může žádat konsorcium alespoň 3 partnerů ze 3 různých zemí účastnících se programu Kreativní Evropa.
NEWS – Media Literacy
Pro koho je výzva určena?
Jaké projekty mohou být podpořeny?
Podpora je určena projektům, které se zabývají následujícími prioritami:
- poskytnout řešení, která by občanům umožnila získat kritický přístup k médiím a rozpoznat a adekvátně reagovat na dezinformace, manipulativní techniky s informacemi a další výzvy v online mediálním prostředí
- navazovat na příklady dobré praxe z inovativních projektů mediální výchovy (zohledňujících změny v mediálním ekosystému), rozšiřovat je do dalších jazyků a zemí a posilovat spolupráci mezi různými regiony v Evropě
- zohledňovat roli mediální výchovy pro občanskou angažovanost a odolnost společnosti, včetně odolnosti vůči pokusům ovlivňovat svobodnou volbu občanů a účast v demokratických procesech
Jaké aktivity mohou projekty obsahovat?
- vytváření a/nebo distribuce vícejazyčných materiálů (včetně interaktivního obsahu) pro zlepšení digitálních dovedností občanů, jejich porozumění mediálnímu prostředí a jejich odolnosti vůči dezinformacím a pokusům o manipulaci s informacemi
- vytváření nástrojů a materiálů mediální gramotnosti pro občany, lektory, tvůrce obsahu a média pro různé věkové nebo společenské cílové skupiny
- vývoj inovativních řešení pro mediální výchovu vhodných pro současnost a budoucnost (projekt může zahrnovat prototypy, ale neměl by být zaměřen pouze na vývoj IT)
- vzdělávací aktivity pro občany, učitele, tvůrce obsahu, včetně sdílení příkladů dobré praxe do dalších zemí a jazyků
- organizace akcí pro veřejnost a/nebo workshopů s cílem zvýšit povědomí o tématu a sdílet příklady dobré praxe
- komunitní aktivity zpřístupňující výše zmíněné nástroje a materiály
Za jakých podmínek?
- žadatelem musí být konsorcium alespoň 3 partnerů ze 3 různých zemí účastnících se programu Kreativní Evropa
- konsorcium může zahrnovat ziskové i neziskové organizace, veřejné instituce, mezinárodní organizace, univerzity a vzdělávací instituce, mediální organizace, výzkumné a technologické instituce a společnosti
Jaká je výše finanční podpory?
- max. 70 % uznatelných nákladů
- max. 500 000 EUR
- délka projektu je 2 roky (24 měsíců)
Jaká jsou kritéria hodnocení?
- relevance projektu vzhledem k cílům výzvy
- relevance vybraných cílových skupin a zemí (na základě analýzy potřeb v dané oblasti a zmapování už existujících iniciativ)
- inovativní charakter projektu
- strategie vyváženosti a inkluzivity
- metodologie zajišťující inovaci, spolupráci, kreativitu, diverzitu, pluralismus, nestrannost a nezávislost
- nákladová efektivita
- složení a zkušenosti členů týmu, rozdělení rolí a rozpočtu mezi partnery, koordinace a kontrola kvality
- strategie pro výměnu zkušeností a rozšíření aktivit a výsledků projektu
- dopad projektu na místní, regionální, národní a/nebo evropské úrovni (i po jeho skončení)
Jak žádost podat?
Žádosti se podávají online na portále Funding & Tender Opportunities, přímo v sekci „Submission service“ u dané výzvy. Je nutné je podat do 17:00 středoevropského času v den uzávěrky.
Před podáním žádosti je nutné registrovat Vaši společnost a získat číslo PIC (Participant Identification Code). PIC vytvořená v minulém období programu (2014-2020) zůstávají v platnosti.
Kde získám více informací?
Agentura EACEA pořádá k výzvě NEWS Media Literacy 2026 online infosession 3. prosince 2025 od 10 do 12h. Odkaz k připojení (po proběhnutí akce prezentaci ke stažení a záznam) najdete zde.